Luotsaussanastoa

Jokaisella toimialalla on ammattikielensä, niin myös luotsauksella. Tässä pieni johdanto luotsien ja luotsaustyöntekijöiden arkipäivän sanastoon.

  • Luotsauslaki

    Luotsauslain (940/2003) tavoitteena on edistää alusliikenteen turvallisuutta sekä ehkäistä alusliikenteestä ympäristölle aiheutuvia haittoja. Luotsauslaissa säädetään muun muassa velvollisuudesta käyttää luotsia ja määritellään luotsin pätevyysvaatimukset.

  • Alueluotsivanhin

    Alueluotsivanhin johtaa operatiivista luotsaustoimintaa vastuualueellaan ja toimii alueen esimiestiimin päällikkönä varmistaen tiedonkulun johdon ja kentän välillä alueellaan. Kuvassa Helsingin alueluotsivanhin Jukka Ketonen.

  • Pilot Online

    Meklareiden ja laivahenkilöstön käyttöön tarkoitettu selainpohjainen luotsintilauspalvelu, jonka kautta asiakas voi tilata luotsin sekä seurata tilausprosessin etenemistä vaihe vaiheelta.

  • Poikkeamahavainto

    Poikkeama toiminnassa voi olla yleinen turvallisuushavainto, työtapaturma, vaaratilanne tai onnettomuus. Poikkeamahavaintojen avulla etsitään tekijöitä, jotka aiheuttavat tai saattaisivat aiheuttaa onnettomuuksia ja vaaratilanteita sekä pyritään jakamaan tietoa ja oppimaan tapahtuneista.

  • One Sea

    Autonomisen merenkulun kehitysekosysteemi, jossa alojensa kansainväliset toimijat, mm. ABB, Wärtsilä, Rolls-Royce, Finferries ja Finnpilot, pyrkivät yhdessä saavuttamaan autonomista meriliikennettä koskevat tavoitteensa. One Sea ekosysteemiä johtaa DIMECC.

  • Luotsipaikka

    Luotsipaikka on luotsattavaksi väyläksi määrätyn väylän avomeren puoleisessa päässä tai väylällä oleva karttaan merkitty alue, jossa luotsi nousee alukseen tai poistuu aluksesta tai jossa vaihdetaan luotsia.

  • Finnpilot Akatemia

    Finnpilot Akatemiassa hyödynnetään strategian mukaisesti talossa olevaa laajaa osaamista sisäisen koulutusverkoston rakentamiseen ja koulutuksen kehittämiseen. Tavoitteena on myös valmistautua teknologian mukanaan tuomiin työn muutoksiin. Ensimmäisiä Akatemian kokeiluja on talvella 2018-2019 käynnistetty jäämoduuli, jossa henkilöstöä koulutetaan jäissä toimiseen.

  • Hydrokopteri

    Hydrokopteri on runko-ohjattu, eteenpäin työntävällä ilmapotkurilla varustettu, kevyehkö maalla, jäällä ja vedessä liikkuva kulkuneuvo. Hydrokopteria käytetään rannikolla kelirikko- ja talviaikana. Kopteri liikkuu neljällä ponttonilla, joiden varassa joko kellutaan tai ne toimivat suksina jään päällä.

  • E-Luotsaus

    eLuotsaus tarkoittaa toimenpiteitä, joilla luotsauspalvelun vaiheita digitalisoidaan ja kehitetään turvallisemmiksi ja tehokkaammiksi. Tärkeimmät kehityskohteet ovat luotsauspalveluihin liittyvän tiedon keruu, tuotanto ja prosessointi. Kehityksen tuloksena mahdollistetaan tulevaisuudessa kokonaan uudenlaisten palveluiden tuottaminen.

Seuraavaksi: Vastuullisuuden johtaminen ja olennaisuus